Paul Verlaine – Biblio-sonnetten

In de laatste twee maanden van 1895 schreef Paul Verlaine dertien sonnetten met als onderwerp de liefde voor het boek. Naast de vertalingen door Martin Hulsenboom bevat de uitgave ook de Franse teksten, en reproducties van de houtgravures die door de  Zwitsers-Franse kunstenaar Richard Ranft vervaardigd werden voor de eerste zelfstandige uitgave in 1913.

Maar er is meer. In een biografische schets doet Peter IJsenbrant verslag van Verlaine’s laatste levensdagen, en Ed Schilders reconstrueert de bibliografische geschiedenis van de sonnetten. De essays zijn rijk geïllustreerd met portretten en documenten.

Paul Verlaine (1844–1896) wordt nog steeds beschouwd als een van de grootste dichters aller tijden en een belangrijk vernieuwer  van de Franse poëzie. De Biblio-sonnetten zijn de laatste gedichten die hij heeft geschreven. Met de Parijse uitgever Pierre Dauze was Verlaine in oktober 1895 overeengekomen dat hij  vierentwintig sonnetten zou leveren met ‘Het Boek’ als onderwerp. Toen hij op 8 januari 1896 overleed, had hij er dertien ingeleverd, waarvan er vijf waren gepubliceerd in Dauze’s Revue Biblio-iconographique. Alle dertien Biblio-sonnetten verschenen pas in 1913 als zelfstandige uitgave in een tot 131 exemplaren beperkte oplage.

De liefde voor het boek en de bijzondere leefwereld van de bibliofiel of bibliomaan zijn vaak geroemd en berijmd, maar nooit met de virtuositeit en eigenzinnigheid van Paul Verlaine.

Bestellen

Van Biblio-sonnetten beschikt Stichting Desiderata nog over een zeer beperkt aantal exemplaren. U kunt uw bestelling doorgeven via Contact. De prijs bedraagt € 20,90 (exclusief verzendkosten).

Vermeld in het formulier uw naam en adres en het aantal exemplaren dat u wilt bestellen. U hoeft niet vooraf te betalen. De rekening wordt u separaat per e-mail toegestuurd.

Uw aankoop komt volledig ten goede aan Stichting Desiderata om toekomstige uitgaven te verwezenlijken.

Uitvoering

Harde, met papier omplakte kaft

120 pagina’s

24 x 15 cm staand

Uitgebreid geïllustreerd in kleur

Leeslint en kapitaalbandjes

Door hieronder in de afbeelding op het pijltje naar rechts te klikken, kun je wat pagina's bekijken.