De Biblio-index is een register van de persoonsnamen zoals die voorkomen in drie uitgaven waarin Martin Hulsenboom, Peter IJsenbrant, en Ed Schilders hebben samengewerkt, en waarbij het uitgangspunt steeds een tekst was van een auteur die bibliofilie of bibliomanie als onderwerp koos.

Het betreft de uitgaven

- Charles Asselineau, De Hel van de bibliofiel, Stichting Desiderata, Tilburg 2022.

- Charles Nodier, De bibliomaan, Stichting Desiderata, Tilburg 2021.

- Paul Verlaine, Biblio-sonnetten, Stichting Cultureel Brabant, Tilburg 2016.

Hiernaast kunt u De Biblio-index als PDF downloaden.

De tekst zal niet gedrukt worden uitgegeven.

Hieronder vindt u een aantal afbeeldingen die een indruk geven van de inhoud. Klik op het pijltje om de afbeeldingen te zien.

Over de banner

Detail uit een ets naar een tekening van Albert Robida. De volledige prent is te zien in Charles Nodiers De bibliomaan, Desiderata 2021, pagina 37.

© De Biblio-index, 2023 Ed Schilders & Stichting Desiderata.

Klik op de knop hieronder om De Biblio-index te downloaden als PDF-bestand.

Biblio Index
PDF – 6,7 MB 338 downloads

De PDF is geïllustreerd met circa 40 karikaturale portretten van auteurs die in één of meer van de drie publicaties een rol spelen. Deze zogenaamde charges werden gepubliceerd in Franse publicaties uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Ook aan de tekenaars wordt enige aandacht besteed.

U kunt alle drie de boekuitgaven nog bestellen. Zie onder het tabblad Publicaties voor meer informatie en een link naar ons contactformulier.