Bij de start van Desiderata, december 2020.

Wat hebben Walter Hart Blumenthals Bookman’s Bedlam, An Olio of Literary Oddities (New Brunswick 1955), Nicholas Basbanes’ A Gentle Madness, Bibliophiles, Bibliomanes, and the Eternal Passion for Books (New York 1995) en Edward Brooke-Hitchings The Madman’s Library, The Strangest Books, Manuscripts and Other Literary Curiosities From History (London 2020), behalve een lange ondertitel, met elkaar gemeen? Ze drukken ons met de neus op het onloochenbare feit, dat boeken een gevaar vormen voor onze geestelijke gezondheid.

Gaat u in iedere vreemde stad naarstig op zoek naar de beste boekwinkel? Laat u, regen en wind trotserend, geen boekenmarkt schieten? Denkt u aan een antiquariaat als u zich het paradijs verbeeldt? Bekijkt u dwangmatig de ruggen van de boeken die in meubelzaken als decoratie dienen? Wilt u graag weten welk boek een geportretteerde in de hand houdt? Draagt u een mondmasker met boekenprint? Ervaart u geluk door alleen al naar uw boekenkast te kíjken?

Als u minstens een van deze vragen bevestigend beantwoordt, bent u verloren. Dan bent u, net als wij, besmet met het boekenvirus. Zonder dat er ooit een vaccin beschikbaar komt. Het boek lonkt en zal dat blijven doen. In zo’n geval is goede raad evenwel niet duur, want voor de prijs van een exemplaar van Oscar Wilde’s The Picture of Dorian Gray lezen we: ‘De enige manier om een verleiding te weerstaan, is eraan toe te geven.’ De oprichting van Stichting Desiderata was dan ook onvermijdelijk (al zult u zich, terecht, afvragen waarom we er zo lang mee hebben gewacht).

Wij deinzen er niet voor terug ons kersverse genootschap te presenteren als een open inrichting voor boekverdwaasden. Stichting Desiderata geeft zich ongeremd over aan haar bibliofiele neigingen. Dit uit zich vooral in het schrijven, samenstellen, vertalen en uitgeven van boeken die, qua inhoud en vorm, een onvoorwaardelijke liefde voor het boek weerspiegelen. Afgaande op de eerste enthousiaste reacties vertrouwen wij er ook op, dat het genootschap snel uit zal groeien tot een omvangrijke, en waar mogelijk actieve, gemeenschap van vrienden en sympathisanten, lezers en schrijvers, boekhandelaren en antiquaren, vormgevers en uitgevers, kortom, een kring van bibliomaniakale lotgenoten.

In alle eerlijkheid kunnen we niet beweren dat wij u, onze prille boekenvrienden, net zo koesteren als onze boeken. Dat zou ál te gek zijn. Maar het scheelt verdraaid weinig. Wij heten u derhalve van harte welkom bij Stichting Desiderata!

De initiatiefnemers: Peter IJsenbrant, Martin Hulsenboom, Ed Schilders

Over de banner

Detail uit een chromolithografie naar een aquarel van Stéphane Baron: La bibliothèque de Versailles. Bron: Paul Lacroix (Bibliophile Jacob), XVIIIme Siècle, Lettres, Sciences et Arts, Paris, Librairie de Firmin Didot et Cie., 1878.